Absolventi školy pre nadané deti študujú na svetových univerzitách
Univerzity v Cambridge, Londýne, Bristole, Haagu, New Yorku, Moskve, Viedni, Bratislave i v Prahe sú miestami, kde v štúdiu ďalej pokračujú absolventi Školy pre mimoriadne nadané deti a Gymnázia v Bratislave. Študujú v nich napríklad medicínsku mikrobiológiu, medzinárodné vzťahy, fyziku, ekonómiu,
Bývalí študenti majú na školu najlepšie spomienky. Na ktorú univerzitu by chceli ísť, si môžu vyberať. Viacerí absolventi považujú za výborný práve prístup k žiakom. Učitelia podľa nich dávali aj dávajú žiakom dostatok priestoru na vlastný rozvoj.
Nadaní študenti zo Slovenska, sú v Holandsku aj v Rakúsku
Juraj Privits chodil do školy pre mimoriadne nadané deti od prvej triedy až po maturitu, ktorú mal v roku 2014. „Do ďalšieho života mi škola dala hlavne cenné vedomosti, užitočné zručnosti ako prezentovanie pred publikom, písanie dlhších prác či aktívny prístup k štúdiu,“ priblížil Privits.
Po maturite začal študovať v holandskom Groningene odbor medzinárodné vzťahy. „Odjakživa ma bavila zahraničná politika a história,“ podotkol Privits. Po ukončení štúdia by rád pomohol Slovensku, ideálne v oblasti zahraničných vecí a diplomacie.
„Štúdium na škole pre mimoriadne nadané deti má mnohé pozitívne stránky. Naučí vás kriticky myslieť, vedieť si obhájiť svoj názor, prezentovať svoje či cudzie myšlienky pred ostatnými spolužiakmi, niekedy pred celou školou,“ uviedol Dávid Schun.
Podľa jeho slov sa ako od učiteľov, tak aj od žiakov vyžadovala na hodinách aktivita, inovatívnosť a vlastný prínos. „Do osobného, študijného a v budúcnosti aj kariérneho života mi škola dala najmä kritické i logické myslenie a rozhľad,“ povedal Schun, ktorý momentálne pokračuje v štúdiu na Ekonomickej univerzite vo Viedni.
Iný prístup
V roku 2002 prestúpil do školy pre intelektovo nadané deti z inej základnej školy Michal Sventek. „Čo ma najviac zaujalo a páčilo sa mi, boli učitelia. V Škole pre mimoriadne nadané deti a Gymnáziu nie je učiteľ iba akýmsi sudcom a strašiakom, kto sa nenaučí, má päťku a dovidenia. Učiteľ je pre dieťa, aspoň ako som to ponímal ja, takým možno starším súrodencom či skôr mentorom. Je medzi nimi skôr partnerský vzťah,“ skonštatoval.
„Po dokončení školy som si podal prihlášku na viacero vysokých škôl, dve scenáristické a jednu na verejnú správu. Po dlhých prijímacích konaniach som si vybral Verejnú správu na Ekonomickej univerzite v Bratislave, ale v písaní chcem aj tak ďalej pokračovať,“ podotkol Sventek. Ako tvrdí, škola pre mimoriadne nadané deti mu pomohla zlepšiť prístup k učeniu, nebáť sa vystupovať pred ľuďmi či vyjadriť svoj vlastný názor.
„Dôraz sa tu kládol i na rôzne besedy, stretnutia s ľuďmi z praxe, praktické ukážky a občasné poznávacie zájazdy. Pedagógov si pamätám ako skúsených a ochotných učiteľov, často schopných viesť hodiny nad rámec očakávaných požiadaviek a dialógovou formou so žiakmi,“ spomína na školu Adam Máčaj, ktorý pokračuje v štúdiu na Právnickej fakulte v Bratislave.
Medzi najväčšie prínosy predošlého štúdia by zaradil štýl výučby, pri ktorom učitelia vedú žiakov k samostatnosti a vlastnému vyhľadávaniu informácií či kritickému mysleniu.
Škola ho podľa jeho slov zároveň naučila základom tvorby odborných prác – vedeckých výstupov. Taktiež základom rétoriky a kvalitným argumentačným zručnostiam. „Veľa z menovaných i ďalších nespomenutých zručností využívam dodnes a cítim, že mi poskytujú výhodu v osobnom živote aj štúdiu,“ dodal Máčaj.
Zdroj: TASR / Dnes24
Prečítajte si tiež: Lepší prístup pedagógov k žiakom? V škole pre mimoriadne nadané deti v Bratislave si učitelia a žiaci tykajú