Aké by to bolo nechodiť na poštu s listovými zásielkami, ale hodiť ich do autobusu?
V bulharskej Sofii spoľahlivo funguje MDH pošta už štyridsať rokov. Naše hlavné mesto by ju mohlo mať tiež a Bratislavčanom by sa značne uľahčil život.
S rozvojom digitálnej komunikácie a sociálnych sietí eviduje pošta každoročný úbytok listových zásielok a tým aj počet tradičných poštových schránok.
Napriek tomu, že schránky postupne miznú, o ich úplnú likvidáciu sa netreba strachovať. Ich počet reguluje vyhláška tak, ako požiadavky na dostupnosť zastávok MHD. Práve v tom spočíva prienik. Schránky zostanú zachované, zmenila by sa len forma.
Návrh objasňujú autori Pavlína Kolcunová a Peter Hudač ako spojenenie dvoch veľkých sieti do obojživelného systému. „Zásadnou premenou neprejde len spôsob odovzdávania zásielok ale predovšetkým zberné dopravné uzly – pošta a depo, čo rieši problém v súčasnosti nerentabilnej služby.“
Systém funguje tak, že na vybrané električky, autobusy a trolejbusy sa umiestnia schránky. Obyvatelia by pred nástupom mohli vhodiť svoje zásielky a zároveň cestovať. Ušetria tak minimálne jednu cestu. Šoféri v depe odovzdajú obsah MHD schránky a ďalej už zodpovednosť preberá samotná pošta.
Hybridná forma prepravy funguje spoľahlivo už od 70. rokov v Bulharsku. Odborníci prišli na to, že v centre Sofie sa tradičné schránky plnia každý deň stovkami listov, no na perifériách vymierajú.
Bratislava je na tom veľmi podobne, i keď, až o takmer päťdesiat rokov neskôr. „Sofia upustila od hľadania ďalších spôsobov financovia nerentabilnej služby pošty v prospech radikálnej systémovej zmeny,“ podotýkajú autori.
Obyvatelia hlavného mesta by službu privítali. „Výborný nápad. Čím skôr sa zrealizuje, tým skôr sa ľuďom uľahčí život,“ komentovala ideu 29-ročná Martina z Petržalky. „Pozdáva sa mi to, určite by som to využíval a nemusel tak často chodiť na poštu,“ povedal 55-ročný Zoltán, ktorý býva na Kramároch.
Prečítajte si tiež: Kam s bicyklom v MHD? Riešením by mohli byť nosiče na autobusoch