Obyvatelia Dúbravky sa budú môcť odviesť električkou po zmodernizovanej trati až v piatok
Električkovú trať, na ktorej prebieha rozsiahla rekonštrukcia už od polovice júla, bude pre verejnosť sprístupnená až v piatok. Firma, ktorá opravy realizuje, bude aj počas testovacej premávky v prácach pokračovať až do konca novembra.
Úsek trate od Hanulovej až po ulicu Pri kríži už potreboval nutne opravu, pretože koľajnice boli v havarijnom stave. Firma Metrostav sľubovala, že prevádzka električiek sa spustí už dnes, no termín sa posunul o tri dni kvôli bezpečnosti premávky aj zhovievavosti k občanom Dúbravky.
Dopravnému podniku chýbajú vodiči
„Práce mesiac dopredu nie vždy odhadnete. Keď sme počas posledného týždňa museli každý deň 24 hodín podbíjať koľajnice, aby sme to stihli, tak sme v piatok pochopili, že nemôžeme rušiť obyvateľov Dúbravky po celý deň," vysvetľoval Roman Fuksa z firmy Metrostav.
Termín spustenia trate vychádza presne na deň pred komunálnymi voľbami. Hovorca Bratislavy Stanislav Sčepán vylučuje, že by s tým bola nejaká spojitosť. Dôvodom je vraj nedostatok vodičov autobusov. Dopravný podnik musí zabezpečovať nepretržitú prevádzku autobusovej linky X5.
„Keď sa vypravujú autobusy namiesto električiek, je to pre dopravný podnik finančná záťaž," vraví Ščepán. Náklady na náhradnú dopravu sa môžu vyšplhať až na 170.000 eur na mesiac.
Nižšie nástupištia
Na trati sa momentálne stále pracuje a zástavky sú nedokončené. Roman Fuksa však uisťuje, že práce skončia do dvoch dní a prvá električka sa na svoju jazdu v rámci testovacej premávky vypraví v piatok o 4:15 ráno. Na trati dnes symbolicky zatiahli posledné matice, ktoré spájajú starý a nový úsek.
„Vy môžete sprístupniť prevádzku koľajových tratí už aj počas testovacej premávky," vysvetľuje hlavný dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser.
V rámci modernizovania električkovej trate budú mať nástupištia vyššie nástupné hrany po novom 25 centimetrov. Normálna hodnota nástupnej hrany v iných častiach mesta má 30 centimetrov. Novinky sa týkajú aj svetelných križovatiek, cez ktoré trať povedie, keďže električky dostanú prednostný signál. V okolí trate však bude chýbať živý trávnik, pretože kvôli spodnej vode by sa projekt výrazne predražil.