Tropické teploty znepríjemňujú cestovanie v MHD. Viete, kedy sa spúšťa v autobusoch klimatizácia?
Leto už je v plnom prúde, čo pociťujú aj cestujúci, ktorí sa prepravujú bratislavskou mestskou hromadnou dopravou (MHD). Vysoké teploty vo verejných vozidlách sú niekedy neznesiteľné. V takom prípade väčšina ľudí čaká, kedy ich konečne „spasí“ klimatizácia.
Vydýchaný vzduch, spotení ľudia, nepríjemný zápach, teploty okolo 40 stupňov a vy len čakáte, kedy sa konečne otvoria dvere autobusu na zastávke, aby ste pocítili aspoň ľahký závan teplého vánku. So všetkými týmito aspektmi sa cestujúci MHD stretávajú každé leto. Vysoké horúčavy vám môžu poriadne znepríjemniť cestovanie.
Asi nám dáte za pravdu, že najhoršie sa cestuje v starších vozidlách, ktoré nedisponujú klimatizáciou, no v tých si môžete aspoň otvoriť okno kedy chcete a vytvoriť tak slabý prievan.
Prečítajte si tiež: Viete, na ktorých desiatich trasách bratislavskej MHD sa cestuje najdlhšie?
V novších vozidlách je takmer vo všetkých nainštalovaná klimatizácia. Tak ako je možné, že v niektorých prípadoch nie je zapnutá a ľudia sa potia ako na púšti? Spýtali sme sa Dopravného podniku Bratislava (DPB) za akých podmienok sa klimatizácia vo vozidlách MHD spúšťa.
Rozhoduje vodič alebo dispečing
„DPB má dva typy klimatizovaných autobusov, v jedných sa klíma zapína automaticky akonáhle vonkajšia teplota presiahne 24 stupňov, v ostatných ju vodiči zapínajú na základe centrálnej výzvy dispečingu,“ vysvetlila pre Bratislava24.sk hovorkyňa DPB Adriana Volfová.
V nových trolejbusoch klimatizáciu ovládajú vodiči. Zapnú ju akonáhle vonkajšia teplota presiahne 24 stupňov alebo na základe centrálnej výzvy dispečingu.
Prečítajte si tiež: Odviezli sme sa novou električkou.Ako vyzerá vo vnútri?
Otázka, ale znie, či naozaj všetci vodiči dodržujú tieto pravidlá? Cestujúci sa častokrát dožadujú u šoférov, aby klimatizáciu spustili, no niektorí tieto žiadosti ignorujú.
Klimatizácia v nových električkách pracuje automaticky podľa teploty. Buď kúri, vetrá alebo chladí.
Klimatizácia alebo otvorené okná?
Dopravný podnik ďalej vysvetľuje, že cestujúci často otvárajú okná a klíma je potom neefektívna. No sú aj prípady, kedy sú okná uzavreté a ľudia sa ich snažia násilím otvoriť, čím dochádza k vylomeniu zámku okna.
„DPB, a.s. nemá žiadne predpisy o uzamykaní okien, tieto vozidlá dodáva výrobca ako opatrenie, aby cestujúci neotvárali okná pri pustenej klimatizácii, ktorá je potom neefektívna. Takisto dochádza k enormnému úniku vychladeného vzduchu počas státia vozidiel na zastávkach, kedy teplo sála do vozidiel,“ doplnila Volfová.
Ako ďalej uviedla Volfová DPB zaznamenáva rozdielne názory na klimatizované vozidlá, niekomu vyhovujú, niekomu naopak nie. Predovšetkým starší ľudia môžu mať pri teplotných rozdieloch zdravotné problémy.
Pomôcť by mal vynovený vozový park
K lepšiemu a pohodlnejšiemu cestovaniu počas leta by malo prispieť aj obnovovanie a omladzovanie vozového parku. Podľa informácií DPB je už v prevádzke 85 nových autobusov, v septembri ich bude dokopy 100.
Nových trolejbusov jazdí po bratislavských cestách už 82 a v októbri ich už 120, čím bude kompletne obnovený vozidlový park trolejbusov. V prevádzke je už aj 10 nových električiek, do konca roka ich bude 45, v roku 2016 ich bude spolu 60.
Prečítajte si tiež: Dopravný podnik dostal ďalších 5 nových autobusov
Ilustračné foto.